Öppet informationsmöte med Regionala Cancercentrum

Publicerad 19 maj 2022

Öppet informationsmöte kring IPÖ patientvy

From den 8 april kan patienter ges möjlighet att se sin Individuella patientöversikt (IPÖ) genom att vårdgivare nu kan skicka ut IPÖ patientvy via 1177 vårdguidens e-tjänster. Vi önskar nu bjuda in till ett öppet informationsmöte för att gå igenom funktionen IPÖ patientvy.

Tid: 2022-06-02 klockan 15–16, ”Mötesrummet” öppnar 14.45 så att alla får möjlighet att testa uppkoppling och teknik.

Plats: Online via Microsoft Teams. Anslutning till mötet via nedanstående länk:

Klicka här för att ansluta till mötet

Deltagare: Samtliga patientföreningar som har en IPÖ bjuds in för att ta del av informationen.

Mötesledare: Viktoria Henell och Sara Friedrich, koordinator IPÖ projektledare för IPÖ patientinformation och patientimplementering leder informationsmötet.

Under 2021 genomförde RCC pilotprojektet IPÖ patientimplementering och patientinformation. Projektet har bedrivits i nära samarbete med vårdgivare och patienter, för att funktionen skulle bli så bra som möjligt. Pilotprojektet har testats och utvärderats på två sjukhus av såväl vårdprofession som patienter. I projektet så bjöds även representanter från berörda diagnosers patientföreningar in för att få information om projektet samt möjlighet att komma med sina reflektioner kring framtagandet av IPÖ patientinformation och visualiseringen av IPÖ patientvy. Två dialogseminarium ägde rum med syftet att få input till utformningen av patientinformationen samt att frågor ställdes kring begripligheten och visualiseringen av IPÖ patientvy. Projektet finns sammanfattad i en slutrapport Individuell patientöversikt (IPÖ) Projekt för patientimplementering och patientinformation - slutrapport (cancercentrum.se).

Mötesagenda:

14:45 - Teamsmötet öppnar.

15:00 - Inledning och presentation.

15:05 - Presentation av projektet IPÖ patientimplementering och patientinformation. 15:15 - Demonstration av IPÖ patientvy

-vad betyder detta för dig som patient och vad betyder detta för vårdgivare.

15:30 - Reflektioner från patientrepresentant och vårdprofession som deltog i projektet. 15:40 - Frågor och avslutning.

Regionala cancercentrum i samverkan

Sveriges Kommuner och Regioner | 118 82 Stockholm Besök: Hornsgatan 20 | Telefon: 08-452 70 00 E-post: info@cancercentrum.se | www.cancercentrum.se

Ort 2022-05-12 2(2)

Informationsmaterial IPÖ

I länkarna nedan finns länkar till filmer och annat presentationsmaterial som beskriver och ger en övergripande bild av IPÖ. Detta ger möjlighet att läsa mer eller få en repetition kring IPÖ på en övergripande nivå, om intresse finns.

Filmer och information online:

Individuell patientöversikt (IPÖ) - RCC (cancercentrum.se)

Röster om Individuell patientöversikt i cancervården - RCC (cancercentrum.se)

Viktoria Henell & Sara Friedrich

IPÖ koordinatorer samt projektledare för IPÖ patientinformation & patientimplementering.