OBS! Viktig info inför årsmötet

Klicka här för mer info!

Publicerad 15 februari 2022

Årsmöte = Förnyelse

I mars är det dags för årsmöte och en chans för er medlemmar att göra er röst hörd. Vi vet alla att ett nytt årsmöte betyder att man börjar ett nytt år i en förening och har chansen till förnyelse. Även om vår förening är bra så kan den bli bättre.

Vi i styrelsen har diskuterat förnyelse. När vi samtalat så kom vi fram till att den största delen av styrelsen har suttit i många många år och känner att det är dags för en förnyelse. Styrelsen idag brinner för föreningen och er medlemmar och gör allt för att ni ska få känna gemenskap och träffa andra i samma situation, drabbad eller anhörig.

Styrelsen vill börja lämna över stafettpinnen till nya personer som brinner för vår förening och kan komma med en förnyelse och energi.

Därför söker vi nu inför årsmötet nya eldsjälar som vill ta ett kliv in och förnya och fylla föreningen med ny energi och nya tänk.

Vi söker:

1st ordförande

2st ledamöter

4st suppleanter

Flera volontärer

Det låter kanske mycket. Det kommer en beskrivning om vad de olika rollerna gör och vad vi har tänkt att deras roll kommer vara i föreningen.

Ordförande: Som ordförande är du ansiktet utåt för föreningen. Du har kontakten med andra föreningar, verksamheter och bröstcanerförbundet. Du sammankallar och leder styrelsemötena och ser till att föreningen jobbar utifrån det som ni medlemmar vill att föreningen ska göra. Som ordförande leder du styrelsen och föreningen framåt och brinner för medlemmarnas gemenskap.

Ledamot: Som ledamot sitter du med i styrelsen och har rösträtt i de olika frågorna som tas upp vid styrelsemöten. Du har även ett större ansvar för föreningens olika aktiviteter för medlemmarna så som medlemsmöten, fysiskaktivitet, försäljning under rosa och oktober m.m.

Suppleant: Som suppleant sitter du med i styrelsen men man har ingen rösträtt. Däremot är suppleantens ord lika viktig och har lika mycket att säga i de olika sakfrågorna. Om en av ledamöterna är borta blir suppleant dennes ersättare och har då rösträtt. Du har möjlighet att få en inblick i hur en styrelse fungerar. Som suppleant stöttar du ledamöter inom deras ansvarsområde och man har också möjlighet att hålla i något eget.

Volontär: Som volontärer är du en av de allra viktigaste personerna. Du har möjlighet att hjälpa ledamöter och suppleanter i deras arbete. Till exempel planera ett medlemsmöte, duka, ta emot betalning, hålla i någon aktivitet, hjälpa till med försäljning och annat som kan tillkomma. Ni är självklart välkommen att vara med vid ett planeringsmöte och komma med förslag.

Om ni känner att ni passar in i någon av dessa roller eller vill lära er mer om styrelsens arbete så är ni välkomna att skicka in ert intresse till oss senast 6/3. Några av er kanske vet en medlem som skulle passa i någon av rollerna. Då kan ni skicka den personens namn som förslag till oss.

sekreterare.ostraskane@brostcancerforbundet.se

Mvh/ Styrelsen