En dag för eftertanke

Publicerad 8 februari 2019

uppdaterad 9 februari 2019

ljus.JPG

Måndagen den 4 februari var det Världscancerdagen. Vi samlades i Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstad tillsammans med våra vänner i prostatacancerföreningen Provitae, kyrkoherde Louise Nyman, organist Kalle Engqvist och musiker Anna Wanselius.

Jan Frick från Provitae inledde kvällen med att berätta om deras verksamhet, vad som har hänt och vad som är på gång. Vilka enorma framsteg man faktiskt har gjort inom föreningen i sitt arbetet i kampen mot prostatacancer. Bland annat kommer Region Skåne att vara först ut med ett program för screening. Så män i Region Skåne kommer nu att få en kallelse till prostatascreening. Gå på den, var uppmaningen! Han talade om vikten att eldsjälarna inom föreningarna tillsammans verkar för en bättre framtid inom vården. Vi kan göra skillnad. Bröstcancerföreningen Victoria som lyckats med beslut inom region Skåne att den så kallade bröstpengen ska finnas kvar.. Det innebär att man ska ha möjlighet att prova ut bröstproteser på alla våra bröstmottagningar I Skåne.

Tillsammans gör vi skillnad för livet!

Sen var det dags för Anna Wanselius! Anna, en tjej på 51 år som är mamma och musiker. Men Anna är drabbad av en ovälkommen sjukdom, Anna lever med kronisk cancer. Hon trollband oss med sin berättelse om livet. Hur hon ser på saken, hur hon får sig att fungera. Hur orkar man framåt? När varje dag inte är en vanlig vardag längre? Framåt, när det känns bakåt? Anna har funnit sin styrka och kraft genom sin familj, sin tro och musiken. Anna är som sagt musiker och även musiklärare, hon spelade verkligen änglalikt på sin tvärflöjt för oss. Kalle kompade på flygeln. En magisk stund för alla oss som var där. En stund som verkligen grep tag om allas våra hjärtan. Detta lämnar ingen oberörd, tack Anna för att du kom!

Louise Nyman höll en fin och kraftsamlande predikan för oss. Vi tände ljus och lyssnade på Kalles sång och spel på flygeln. Han sjöng Sång till friheten medans ljusen fladdrade. Man kände sig, glad, ledsen, tacksam, rörd och ja det mesta på en och samma gång. Man satt där ledsen över att mamma inte finns mer, glad över att jag inte är sjuk , glad & tacksam över att ha en familj, vänner och en vardag. Det kändes bra att sitta där tillsammans med alla. Ja det var verkligen rörande och fint och tid till eftertanke. Tack till Svenska kyrkan och dig Louise och dig Kalle för att vi kan göra detta hos er!

Tack Jan och Provitae, Svenska Kyrkan, Louise, Kalle, Anna och min förening BCF Victoria.

Som Jan sa, nästa år vill vi att kyrkan är full!

/ CN

loise.JPG